Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Hadihajók testközelben 2.

 

127.0.0.3 - 2008. May 11. 12:29

Ahogy ígértem, most következzék a második rész. Elnézést a nem megfelelő szakszavakért, de nem vagyok katona, és ugyan lehet angolul, és németül tudom mi micsoda, de magyar megfelelőt akkor sem tudnék rá találni. Úgyhogy sajnos az egyszerű magyarázattal kell beérnetek.


Még egyszer a kép a hajók elhelyezkedéséről:

 

Mondhatni felfedező utunkat a nagy melegben, a képen jobbról kezdtük meg. A sportkikötőt (F) teljesen kihagytuk, mivel csak árbócos hajók voltak ott. A hadihajókat könnyű volt kiszúrni, mindegyik nagy és szürke. Elsőként bemutatnám, hogy milyen enyhén hullámzó utak vezettek a hajókhoz:

Ezeket a nagy betontömböket vashidakkal kötötték össze. Minden enyhén mozgott (hajók "elsuhanásakor" kicsit jobban megingott a talaj a lábam alatt a hullámok miatt), és minden nyikorgott. A kép hátterében a Pohjanmaa finn fregatt látható hátulról. És ő volt az első hadihajó, amit közelebbről is szemügyre vehettünk.

Pohjanmaa fregatt

Adatai:

Hossza: 79 m
Szélessége: 11,5 m
Merülés: 3 m
Súlya: 1100 tonna
Sebessége: 19 csomó (35,2 km/h)
Motorok: 2 x 2140 kW
Megépítve: 1979

Aknák: (ezeket inkább angolul hagyom)

Contact and influence mines

Fegyverzet:

9LV MK II command and controll system
1 x 57 mm multipurpose gun
2 x 40 mm multipurpose gun
2 x 2 x 23 mm AA guns
2 x 12,7 mm AA guns

Submarine-ellenes felszerelés:

2 x depth charge racks

Nos a fedélzetre való feljutás után rögtön egy finn tengerésszel találkoztunk (mindegyik fiatal volt), aki szalutálva üdvözölte a látogatókat.  Ez a hajó a finn tengerészek kiképzőhajója. Az első szint elég magasan volt már, kb. 3-3,5 m. Itt, hajó hátsó részében található az aknaelhelyező szerkezet:
 


A hajóról


Háturlól

Valamint két oldalt egy-egy gumicsónak:

Egy szinttel feljebb található a légitámadások ellen is használt 57 mm-es fegyver szűk irányítókabinnal.

 És a harmadik szinten van az irányító fülke, a radarrendszerrel, valamint kétoldalt az AA fegyverek. Hogy hány milliméteres, ne kérdezzétek.

 Ha már a fegyvereknél járunk mutatok töltényeket, és azok végső használati célját. xD

 

A még ép tölténypatron

 

Hamutartóként

A hatalmas radar is itt volt az AA fegyvereknél:

És egy olyan kisebb harang, amelynek nem biztos, hogy a régi funkciója (riadó) még életben van:

Ezzel a sétánk a Pohjanmaa fedélzetén be is fejeződött. A csónak képénél már lehetett látni utunk következő áldozatát. Ez egy német aknakereső hajó lesz.

Dillingen aknakereső

Adatai:

Hossza: 54,4 m
Szélessége: 9,2 m
Merülése: 2,6 m
Súlya: 650 tonna
Sebessége: 18 csomó (33,34 km/h)

A fedélzetre való feljutás sokkal barátságosabb volt. Nem meredek, apró lépcsők, hanem lépésenként elhelyezett fadarabok biztosították, hogy ne csússzon el az ember. A fedélzet "talaja" is kellemes borítású gumipadló volt. Na a lényeg, hogy ennek is volt egy olyan aprócska kabinja az 57 mm-es fegyverrel. (Szerény személyiségem senkit ne zavarjon a képeken.)

A kontrollkabinban található radarrendszer sokkal csekélyebb felépítésű volt a finnekéhez képest. A hájó hátsó részében találhattunk egy robot-aknafelfedező, rakétaszerű - hát nem is tudom minek nevezzem - de erről lenne szó:

Amit erről a hajóról még érdemes tudni, hogy személyzete között akadnak speciálisan kiképzett aknamerülők, akik beazonosítják az aknákat, valamint semlegesítik is azokat.

És a hajók fedélzetére való ellátogatás ezzel véget is ért számunkra. Sajnos a többi (Mecklenburg-Vorpommern, U-boot, Blas de Lezo) túlságosan népszerű volt, és kígyozó sorban álltak az emberek a feljutásért. Lássuk miről maradtunk le, és mit tudtunk csak kivülről, illetve alulról megszemlélni.

A legizgalmasabb - mert talán a legnagyobb volt - a Mecklenburg-Vorpommern fregatt volt. Először megörültünk, hogy milyen kevesen is állnak sorban. Aztán észrevettük, az bizony a lejárati rész. Csak ezután láttuk a több mint 150 emberből álló sort. (Árnyékban kellemes is lehet a várakozás)

Mecklenburg-Vorpommern fregatt
 

Adatai:

Hossza: 143 m
Szélessége: 17,4 m
Merülése: 5 m
Súlya: 5600 tonna
Sebessége: 29 csomó (54 km/h)

A maga 143 méteres hosszával:
 

 

Emellett a hajó mellett volt a hozzáképest aprócska Lübeck.

A kikötőben állandóan tartózkodó Cap San Diego mellett elfért az U18-as tengeralattjáró is.

U18-as tengeralattjáró

A 48,6 m hosszú tengeralattjáró 20 méter mélységig képes merülni a maga 500 tonnájával. A világ legkisebb, de legjobban manőverezhető tengeralattjáróját főképp sekély vizekben vetik be.

És az utolsó hadihajónk egy spanyol nemzetiségű lesz, amelyen egy helikopter is megtekinthető volt. Sajnos közeli képekkel nem tudok szolgálni.

Blas de Lezo

Adatai:

Hossza: 148 m
Szélessége: 18,6 m
Merülése: 4,9 m
Súlya: 5800 tonna
Sebessége: 29 csomó (54 km/h)

És a helikopter rajta:

 

Ezzel utunk végére értünk. Ráadásnak még egy fotó. Ugye az ember azt gondolná gazdagok, milliárdosok, a világ legpénzesebb emberei luxushajókkal "futkosnak" a nyílt vizen. Nem állítom, hogy nincs nekik, de nyilvánosság előtt ők is inkább álcázzák magukat, mintsem felhívják magukra a figyelmet.

Bill Gates hajója